Miskraam

Een miskraam kun je niet voorkomen. Helaas gaat niet elke zwangerschap goed. Een miskraam komt bij ongeveer één op de tien zwangerschappen voor. Bij een miskraam is er geen hartslag meer bij het vruchtje en is het vruchtje gestopt met groeien. Hoe een miskraam verloopt is bij iedereen anders.
Bloedverlies en meestal ook buikkrampen zijn gebruikelijk bij een miskraam. Als er sprake is van bloedverlies zal er in de helft van de zwangerschappen een miskraam plaatsvinden. De andere helft heeft een andere oorzaak. Bloedverlies is in de eerste dagen meestal ruimer dan een normale menstruatie en het kan ook zijn dat je stolsels verliest. Gebruik maandverband om het bloed op te vallen en geen tampons i.v.m. infectiegevaar. Neem bij hevig bloedverlies altijd contact met ons op.

We begeleiden je als je een miskraam hebt. Je mag ons altijd bellen op 06-2943303 voor vragen. Het is sowieso belangrijk om contact op te nemen met ons in de volgende gevallen:

• Wanneer je hevig/ruim bloedverlies hebt
  • Bij koorts (>38°C)
  • Als je jezelf niet goed voelt (bsterretjes zien, flauwvallen)
  • Ongerustheid of vragen
  • Aanhoudend bloedverlies en/of buikkrampen na de miskraam

Als de miskraam vanzelf op gang komt is het verantwoord om af te wachten totdat de miskraam compleet is. Als er een van bovenstaande complicaties kan het nodig zijn om je te verwijzen naar het ziekenhuis. Als de miskraam compleet is, zullen de klachten van bloedverlies en buikpijn minder worden en weggaan. Indien dat niet het geval is, is er mogelijk sprake van dat er nog een restant in de baarmoeder aanwezig is. We zullen je dan zo nodig verwijzen naar het ziekenhuis.

Mocht de miskraam niet vanzelf op gang komen zijn er drie opties:

• Afwachten totdat de miskraam vanzelf op gang komt
  • Een behandeling met medicijnen (via de gynaecoloog)
  • Ingreep in het ziekenhuis (curretage)

Weer zwanger worden na een miskraam
Er is geen medische reden om te wachten om na een miskraam weer zwanger te worden. Het kan zijn dat je je moe en lusteloos voelt na een miskraam. Dit kan komen doordat je hormoonspiegel weer aan het veranderen is. Wanneer je emotioneel weer klaar bent om weer zwanger te worden, is persoonlijk. Iedere vrouw verwerkt een miskraam op haar eigen manier. Het kan zijn dat je behoefte hebt om er over te praten, je mag ook hiervoor altijd contact met ons opnemen. Voor eventuele vragen over een nieuwe kinderwens kun je natuurlijk ook bij ons terecht.